Voorstel tot gemeentelijke steun via '3de betalingsregeling' interest Vlaamse energielening.

Op 26 maart 2017, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Gemeenteraad

Tijdens de eerste gemeenteraadszitting van het jaar, op donderdag 23 maart, heeft de N-VA fractie aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om bijkomende steun voor onze inwoners die energiebesparende investeringen doen.

Alle burgers in Vlaanderen kunnen een Vlaamse "energielening" aanvragen, teneinde energiebesparende werken in of aan hun woning te financieren. SOLVA, het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor ruimtelijke ordening en socio-economische expansie (waarbij Horebeke is aangesloten), treedt op als de lokale entiteit die deze energieleningen organiseert in Horebeke. De intrest op deze energieleningen bedraagt in principe 2 %, behalve voor bepaalde doelgroepen (meerbepaald, de kwetsbare) voor wie deze leningen renteloos zijn. Alhoewel deze interestlast laag is, kan deze nog steeds een drempel vormen voor sommige inwoners om over te gaan tot een energetische renovatie of om ervoor te opteren om maximaal te investeren in energie-efficiëntie bij een nieuwbouwwoning. Solva heeft daarom al aan de aangesloten gemeenten voorgesteld om deze energieleningen renteloos te maken voor alle inwoners. Dit zal er immers toe bijdragen dat de energiebesparende investeringen zullen toenemen in onze regio, hetgeen op alle vlakken héél wat toegevoegde waarde met zich mee brengt (zowel voor de investeerder als voor de overige inwoners).

N-VA Horebeke heeft daarom aan het gemeentebestuur gevraagd om in te gaan op de suggestie van SOLVA, teneinde de Vlaamse energielening renteloos te maken voor ELKE inwoner d.m.v. het invoeren van een "derde betalersysteem", waarbij de gemeente de volledige rentelast van de energieleningen voor investeringen in particuliere woningen in Horebeke op zich neemt.

Wij willen immers ook de Horebekenaren de kans bieden energieverbeteringsinvesteringen renteloos te kunnen doorvoeren. N-VA Horebeke vraagt daarom aan het bestuur om een raming en de nodige budgetten te voorzien op de komende begrotingen. Mede met de expertise van SOLVA, is het relatief gemakkelijk dergelijke raming op te maken. Aangezien de gemeente Horebeke financieel zéér gezond is, moét het mogelijk zijn hiervoor de nodige bedragen te voorzien. Op die manier kunnen onze inwoners die effectief investeren in een beter en lager energieverbruik, beloond worden voor hun inspanningen dankzij de gemeente.

De burgemeester liet ons alvast weten dat hij met het college zal nagaan hoe de omliggende gemeenten hiermee omgaan en beloofde een antwoord binnen de 30 dagen of op de komende gemeenteraadszitting.

Wij rekenen erop dat het bestuur onze vraag gunstig zal beantwoorden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?